عصر خودرو

ساخت وبلاگ

 

تاريخچه بنز

 کارل بنز مخترع اتومبیل

كارل بنز در بيست و پنج نوامبر سال 1844 در كاسروه ( يكي از شهرهاي آلمان ) پا به عرصه وجود گذاشت وقتي دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالي ‌، مادرش امكانات آموزشي را براي او فراهم نمود . كارل بنز دبيرستان را زير نظر (( فرديناند رتين بافر )) به پايان رساند و بعد از آن در دانشكده فني در شهر كاسروه ادامه تحصيل داد . همزمان با تحصيل يك دوره دو ساله را در يك كارخانه فني و مهندسي در كاسروه گذراند در مدتي كه آنجا بود ،‌ كارل تجربه هاي مقدماتي را در همه زمينه هاي فني كسب كرد . اولين تجربه كاري او ،‌ به عنوان يك طراح در ساخت يك كارخانه در شهر (( مانهايم )) بود . وي در سال 1868كارش را از دست داد و جذب شركتي به نام ((‌ Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik ))‌ شد اين شركت بيشتر كارهاي ساختماني و پلسازي انجام مي داد . سپس در كارخانه (( Ben ckiser )) در وين مشغول بكار شد . 
در سال 1871 اولين شركت خود را در مانهايم به كمك يك مكانيك به نام آگوست ريتر تاسيس كرد و به زودي معلوم شد ريتر همكار مناسبي نيست در نهايت بنز تنها با كمك نامزدش ‌، برتا رينگر ،‌ موفق شد بر موانعي كه سد راه او شده بودند پيروز شود يكي از دلايل پيروزي او اين بود كه برتا جهيزيه اش را فروخت و بنز توانست سهام ريتر را خريداري نمايد . 
در سال 1872 برتا و كارل ازدواج نمودندكارل و برتا پنج فرزند به نامهاي ايگن ( 1873 ) ،‌ ريچارد (‌1874 ) ‌، كلارا ( 1877 ‌، تايلد ( 182 )‌ ‌، الن (‌1890 ) داشتند . 
بنز ابتدا در تجارت موفقيتي بدست نياورد و خوش شانس نبود .براي مثال (( Iron foumdry and mechanical work shop ))كه از كارگاههاي او بود توسط ماموران سلطنتي مصادره شد در طول اين مدت كارل تمام توانايي اش را روي توسعه موتورهاي دو زمانه متمركز كرد . 
بنز چند امتياز مهم براي توليد و تكميل كردن موتور دو زمانه اش دريافت كرد ‌، و تا وقتي كه به استانداردهاي مورد نظرش نرسيد ‌، دست از كار نكشيد به عنوان مثال يكي از اين امتيازهايي كه به بنز اعطا شد اين بود كه سيستم موتورهاي سرعتش را تنظيم كند وي با كمك مخترعان و همكاران جديدش ‌، عكاس معروف (( اميل بوهلر )) و برادرش،‌ يك بازرگان و با پشتيباني مالي يك بانك در مانهايم يك شركت سهامي در سال 1882 تاسيس كردند و آن را (( Gas motoren-fabrik Mannheim ))ناميدند. كارل بنز 50‌% از سهام شركت را در اختيار داشت او به عنوان يك عضو هيئت مديره و سهام دار از حق اظهار نظر كمتري نسبت به ديگران برخوردار بود همكارانش (( ديگر سهامداران )) سعي كردند كه نفوذشان را در شركت بيشتر كنند و بالاخره اين برخوردها باعث شد كه بنز شركت را در سال 1883 ترك كند . 
در سال 1883 بنز يك پشتيبان مالي ديگر را در ماكس رز پيدا نمود او كسي نبود جز (( بردريك ويلهم ابلينگر )) . فردريك فروشگاه دوچرخه فروشي را اداره مي نمود و بنز علاقه وافري را به وسايل موتوري در او يافت . در اكتبر همان سال بنز و 2 نفر ديگر كه يكي از آنها فردريك بود شركت ((‌ Benz & co )) را تاسيس نمودند نيروي كار اين شركت به 25 نفر مي رسيد . اين كمپاني تا جايي پيشرفت كرد كه قادر بود امتياز توليد موتورهاي بنزيني را واگذار كند 
اكنون بنز مي توانست بيشتر وقتش را وقف توسعه موتورهاي اتومبيل كند. وي راه خويش را از دايلمر جدا كرد و موتور چهار زمانه بنزيني خودش را بر روي كالسكه اي نصب كرد. در سال 1886 بنز از اولين خودروي خود پرده برداري كرد و آنرا به نمايش عمومي گذاشت . 
بين سالهاي 1885 تا 1887 ،‌ سه مدل از اين نوع خودروها را طراحي كرد. مدل اول كه بنز آنرا در سال 1906 به موزه آلمان اهداء كرد. مدل دوم كه چندين بار طراحي و بازسازي شد. مدل سوم كه از چرخهاي چوبي استفاده مي كرد و (( برتا )) براي اولين بار با اين خودرو به مسافرتي طولاني رفت . 
در سال 1886 توليدات بنز جوابگوي تقاضاي مردم براي خودرو نبود و او(( Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik )) را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراين كارخانه تا سال 1908 خودرو توليد ميشد. در سال 1893 مرسدس بنز خودروهايي توليد مي كرد كه مجهز به محورهاي پيچشي بود . 
بين سالهاي 1894 تا 1901 بنز خودرو مدل (( velo )) را در كارخانه ((Benz & co )) توليد مي كرد. اين خودرو از قيمت متعادلي برخوردار بود و از اين خودرو دو نفره جمعاً‌ 120 دستگاه توليد شد. بتدريج Benz & co به قدري پيشرفت كرد كه پيشتاز در امر خودرو سازي شد و در نهايت در سال 1899 به يك شركت سهامي تبديل شد 
((
جوليوس گان))عضو هيئت مديره و مسئول اموربازرگاني شركت شد كارگران قسمت توليدي از 50 نفردر سال 1890 به340 نفردرسال 1899 رسيد.در همين سال بنز به تنهايي 572 دستگاه خودرو توليد كرد . 
24 
ژانويه 1903 ‌، روزي بود كه كارل بنز از كارهاي فني كناره گيري كرد‌، و به عنوان ناظر هيئت مديره به كار خودش ادامه داد. اين اقدام او نتيجه مشاجره اي بود كه با مدير عامل داشت زيرا مدير عامل تصميم داشت كه از طراحان فرانسوي در طرح مانهايم استفاده كند و هدفش مقابله و رقابت با (( مرسدس )) بود . همچنين دو پسر كارل ‌، ايگن و ريچارد ‌، همراه با اين اقدام او شركت را ترك كردند اگر چه ريچارد در سال 1904 به عنوان مدير توليد خودروهاي مسافرتي به شركت برگشت. در پايان همان سال كل فروش شركت 3480 دستگاه بود . 
در سال 1906 كارل بنز شركتي بنام (( Carl Benz shone )) در ليدنبورگ تاسيس كرد . 
سهامداران اين شركت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعيشان بر اين بود كه خودروهايي با موتور بخار توليد كنند با اين حال ‌، زمان به سرعت تغيير مي كرد و تقاضا براي اين موتورها به سرعت رو به كاهش بود . آنها مجبور شدند كه خط مش را تغيير دهند. در سال 1923 تعدادي از (( Benz 350 )) توليد شد. در اين زمان ،‌ خانواده بنز به شهر ليدنبورگ مهاجرت كردند. در سال 1912 وي شركت را به عنوان يك شريك ترك كرد و پسرانش ‌، ايگن و ريچارد را تنها گذاشت. شركت به سرعت پيشرفت كرد و شعبه هايي در بازارهاي مختلف ايجاد كرد. براي مثال در انگليس خودروهاي توليدي اين شركت ‌، بخاطر كيفيت بالايي كه داشتند به عنوان تاكسي بكار گرفته شدند و هر روز به محبوبيت آنها افزوده مي شد . در سال 1923 كارل آخرين خودروهاي توليدي خود را ساخت. اين خودرو يكي داراي 8 و ديگري 25 اسب بخار قدرت توليد مي كرد. هر دو اين خودروها را بنز براي استفاده شخصي خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت اين خودروها امروزه در موزه نگهداري مي شوند . 
كارل بنز در چهارم آوريل 1929 در منزلش واقع در ليدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مركزي مرسدس بنز استفاده مي شود .

تصویری از اولین اتومبیل بنزینی ۱۸۸۶ساخت کارل بنز  

 

عصر خودرو...
ما را در سایت عصر خودرو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهندس حسن نعمتي asrekhodro بازدید : 131 تاريخ : شنبه 28 دی 1392 ساعت: 22:34

 تاريخچه لندرور 

 

لندرور 

تولد لندرور به زمانى بازمى‌گردد که جنگ دوم جهانى با تمام تلفات و ويرانيهايش پايان گرفته بود، و کارخانه لندرور هم که در سالى هيل انگلستان واقع شده بود مانند بسيارى از کارخانه‌هاى ديگر با پايان گرفتن جنگ مى‌بايست سياست جديدى را براى توليدات خود اعمال مى‌کرد.

اين کارخانه که در آن زمان به توليد اتومبيل موريس مشغول بود و در کنار آن مقدارى از لوازم و ماشين‌آلاتى را که در شرايط جنگ مورد نياز بود نيز توليد مى‌نمود، با پايان گرفتن جنگ تصميم به توليد وسيلهء نقليه‌اى گرفت که بتوان با صادر کردن آن قسمتى از نياز وارداتى خود را نظير مواد اوليه تامين کند و همچنين خودرو توليد شده براى فعاليتهاى عمرانى پس از جنگ نيز مفيد واقع گردد.

برحسب تصادف (يا از روى خوش‌شانسى) آقاى موريس ويلکس – سرمهندس کارخانه – به همراه برادرش تصميم به طراحى و توليد يک اتومبيل چندمنظوره دوديفرانسيل گرفتند که بتوان آن را جايگزين اتومبيل‌هاى دوديفرانسيل آمريکائى نظير جيپ هاى فورد و ويليز که در آن زمان اولين و تنها خودروهاى دو ديفرانسيل بودند، بکنند.

بعد از گذشت پنج ماه اولين نمونه اين توليد جديد که لندرور ناميده مى‌شد، حاضر شد. زمان در توليد اين خودرو بسيار حائزاهميت بود زيرا مى‌بايست براى بقاى کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانى راه پيدا مى‌کرد و سرانجام در سى‌ام آوريل ١٩٤٨ براى اولين بار در نمايشگاه جهانى خودرو در آمستردام، لندرور به جهانيان معرفى شد. اين خودرو به زودى نظر ها را متوجه خود نمود زيرا داراى ويژگيهاى خاصى بود، خودروئى چندمنظوره بود که جزئيات زيادى در طراحى آن رعايت شده بود. جنس بدنه آن از آلومينيوم بود و اين مساله باعث جلوگيرى از زنگ‌زدگى و پوسيدگى در اثر رطوبت مى‌شد، داراى موتورى چهارسيلندر بود که توسط گيربکسى چهار سرعته نيرو را به چهار چرخ منتقل مى‌کرد و در کنار آن از گيربکس کمک نيز سود مى‌جست، بنابراين داراى چهار دنده سبک و چهار دنده سنگين بود.

فيلتر هواى روغنى که براى آن در نظر گرفته شده بود از ورود کوچکترين ذرات غبار به درون موتور جلوگيرى مى‌کرد و به‌کار رفتن سيستم آب تحت فشار درون سيستم خنک‌کننده موتور پديده‌اى نو در آن زمان به حساب مى‌آمد. سيستم ترمزدستى بر روى گاردان عمل مى‌کرد بنابراين در شيب‌هاى تند با اطمينان کامل اتومبيل را در سرجايش ميخ‌کوب مى‌کرد. از ديگر ويژگى‌هاى اين خودرو تعبيه قسمتى مخصوص برروى گيربکس بود که توسط آن مى‌شد نيروى موتور را براى به‌کار اندازى دستگاههاى مختلفى نظير پمپ‌هاى آب، ژنراتورهاى مختلف، وينچ گاردانى (مکانيکى) و بسيارى نيازهاى ديگر استفاده نمود. تمام اين پارامترها به اضافه دسترسى آسان به قسمتهاى مختلف خودرو جهت تعميرات و نگهدارى آسان آن، اين خودرو را متمايز کرده بود، و همين تمايز باعث شد تا ايده‌هاى مختلفى برروى اين خودرو شکل بگيرد، از اتومبيل آتش‌نشانى تا وسيله‌اى براى سم‌پاشى زمينهاىکشاورزى و حتى تبديل آن به يک نوع Hovercraft و يا لکومتيوى کوچک براى کارهاى سبک برروى ريل راه‌ه. توجه به اين مطالب مى‌توان دريافت که لندرور اتومبيلى بود که از ابتدا با هدف چندمنظوره بودن ساخت‌شده بود.

در زمانى که برادران موريس در کارخانه خود سرگرم ساخت و تغييرات جديد برروى اين خودرو بودند، افراد ماجراجوى بسيارى با استفاده از اين خودرو به مناطق ناشناخته سفر مى‌کردند. لازم به‌ذکر است که در بسيارى از مناطق دورافتاده اولين خودروئى که مردم با آن آشنا شدند لندرور بود.

عصر خودرو...
ما را در سایت عصر خودرو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهندس حسن نعمتي asrekhodro بازدید : 147 تاريخ : شنبه 28 دی 1392 ساعت: 22:33

 

تاریخچه جیپ

جيپ

 

ايده اصلى ساخت جيپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامى درجنگ جهانى اول تراوش کرد. جاييکه انسان و اسب در ميادينباتلاقى و گل آلود جنگ از ادامه راه باز مى‌ايستادند و گاهى جان خود را از دست ميدادند. اين نياز به خودرويى چند منظوره که در ابتداى پيدايش و طرحهاى اوليه او را به همين اسم ميشناختند، باعث پيدايش اولين اتومبيل دوديفرانسيل به نام جيپگرديد.

نام جيپ از کلمه General Purpose به معناى چند‌منظوره که به اختصار به (G.P) و در اثر تلفظ زياد به Jeep بدل شد گرفته شده. رئيس هيات مديره ويليز (Willys) آقاى Ward M. Canaday از اوايل سال ١٩٣٩ بدنبال ساخت خودرويى سبک براىاهداف شناسايى-نظامى بود، با آغاز جنگ دوم جهانى در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پيشبينى درگيرى آمريکا دراين بحران، او پى‌گيرى بيشترى نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش براى ساخت خودرويى که در ميادين جنگ قابل استفاده باشد آن بود که قرار شد کمپانى ويليز نمونه اوليه را جهت بررسى آماده نمايد.

در خلال پاييز همان سال شرکت ويليز متوجه شد که کمپانى بنتام (Bantam) که نام پيشينش ( American Austin ) بود نيز در اين داستان دستى دارد، بعدها آقاي Canaday متوجه آنچه طراحان کمپانى بنتام بدنبال ساختنش بودند مدل پيشرفته‌ترى از يک موتور سيکلت جعبه بغل‌دار ( Side Car ) بوده است، خودرويى سبک و سريع با ظرفيت حمل سه نفر، درحاليکه ويليز بدنبال ساخت خودرويى مقاوم و زورمند با اهداف فوق‌العاده بود.

طرح اوليه خودرو با مشخصات فنى ويژه در ژوئن ١٩٤٠ از سوى ارتش آمريکا ارائه شد و از بين ١٣٥ شرکت صنعتى که براى کار بر روى اين مدل از آنها دعوت شده بود تنها سه کمپانى پا پيش نهادند، کمپانى بنتام، کمپانى ويليز و کمپانى فورد. مدل اوليه موتور چهار سيلندر جيپ در سال ١٩٤٠ به سفارش کمپانى بنتام توسط شرکت کنتينانتال (Continental) ساخته شد ولى اين کمپانى بنا به دلايلى در ادامه مسير ساخت اين وسيله نقليه از دور رقابت کناره گرفت. مشخصات فنى خودروى جيپ مورد نياز ارتش آمريکا که در ٢٧ ژوئن ١٩٤٠ از سوى کميته فنى تدارکات ارتش در واشنگتن به کمپانى‌هاى سازنده ابلاغ شده بودبيانگر وسيله‌اى دوديفرانسيل به‌شرح زير بود.

الف- حداکثر وزن خودرو در حدود ٥٩٠ کيلوگرم (البته به‌زودى مشخص شد که اين رقم غير عملى بوده و ارتش آنرا به ٩٧٠کيلوگرم افزايش داد)

ب- حداقل گشتاور توليدى موتور: ٨٥ پاوند/فيت

جفاصله محورها: حداکثر ٨٠ اينچ

د- عرض محورها: حداکثر ٤٧ اينچ

ارتفاع شاسى از سطح زمين: حداقل ٢٥/٦ اينچ

و- ظرفيت ترابرى: ٦٠٠ پاوند

زمانى که براى ساخت نمونه اوليه اين خودرو به کمپانى‌هاى شرکت کننده در اين مناقصه داده شده بود ٤٩ روز بود، فرصت کمى که کارها را مشکلتر مى‌کردبنابراين ويليز اورلند (Willys Overland) درخواست مدت زمان بيشترى را کرد تا بتواندنمونه‌اش را به اتمام برساند، درحالى‌که اميد کمپانى بنتام کمک گرفتن از کمپانيهاى ديگر بود.

نمونه اوليه خودرويى که بعدها تبديل به اولين جيپ نظامى دنيا يعنى Willys MB گرديد، توسط مهندسى اهل ديترويت بنام کارل پرابست ( Karl Probst ) طراحى شد. وى که قبلا براى چندين کمپانى خودروسازى کارکرده بود و ورزيدگى و خلاقيتش بر همگان اثبات گرديده بود، توسط رئيس "کميته مشورتى پدافند ملى" آقاى ويليام اس نادزن (William S. Knudsen) (رئيس سابق کمپانى جنرال موتور) معرفى گرديد. پراپست پذيرفت که اين وظيفه ميهن‌پرستانه را بدون دريافت هيچگونه حقوق و دستمزدى به‌انجام برساندوى از ١٧ جولاى ١٩٤٠ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز، طرحهاى اوليه خودروى مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونه‌اى که بعدها به خودروى جيپ تبديل گرديد. طرح پيشنهادى بنتام همراه با شمايى از خودروى مورد نظر در ٢٢‌ جولاى ارائه گرديد. طرح پيشنهادى ادعا داشت که وزن مورد نظر ارتش را رعايت کرده، حال آنکه بعدها در عمل در طى ساخت نمونه اوليه معلوم شد که بسيار سنگين‌تر است.

اولين نمونه دست‌ساز بنتام در ٢١ سپتامبر ١٩٤٠ تکميل گرديد، در حاليکه توانسته بود زمان ٤٩ روز را رعايت کند. ارتش اين نمونه را تحت آزمايشهاى سخت و طاقت‌فرسا قرار داد، ٣٤٠٠ مايل را طى کرد که تنها ٢٥٠ مايل آن جاده آسفالته بود، و سرانجام آزمايش کنندگان چنين نتيجه‌گيرى کردند: اين خودرو قدرت فراوان خود را اثبات کرد و نشان داد که تمامى نيازهاى ما را برآورده خواهد کرد.

سرانجام کمپانى ويليز و فورد نيز نمونه‌هايى را بر مبناى طرحهاى بنتام (که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود) آمادهساختند. کمپانى ويليز در نمونه خود که کوآد Quad ) چهارگوش) نامگذارى شده بود و فورد در نمونه خود بنام پيگمى Pygmy ) کوتوله) هرکدام تغييراتى را به صلاحديد خويش به نمونه اوليه بنتام اضافه کردند. بطور مثال ويليز بخاطر موتورش سنگين‌تر از نمونه بنتام بود که البته اين تغيير بى‌دليل هم نبود، خودروى ويليز که از موتورى ساخت کمپانى ويليز اوورلند بنام گو دويل (Go Devil) بهره ميگرفت تنها خودرويى بود که توانسته بود قدرت مورد نظر ارتش را تامين کند. در حقيقت قدرت توليدى موتور ويليز که ١٠٥ پاوند/فيت گشتاور توليد ميکرد نه تنها بسيار بيشتر از درخواست ارتش بود، بلکه موتور ٨٣ پاوند/فيتى بنتام و موتور ٨٥ پاوند/فيتى فورد را بى‌ارزش جلوه مى‌داد.

در نهايت با توجه به وضعيت متزلزل اقتصادى و خط توليد ضعيف بنتام همچنين برترى‌هاى خودروى ويليز، قرارداد ارتش به کمپانى ويليز اوورلند واگذار شد و از آنجائيکه وزارت دفاع آمريکا احتياج داشت که تعداد زيادى از اين خودرو در مدت بسيار کوتاهى توليد شود، کمپانى ويليز اوورلند از دولت درخواست مجوز غير انحصارى کرد، تا بتواند به کمپانيهاى ديگر اجازه توليد خودرو بر اساس مشخصات ويليز را اعطاء نمايد. بر همين اساس، کمپانى ويليز مشخصات کامل خودروى مورد نظر خود را به کمپانى فورد که در توليد سرى و سيستم توليد خطى بسيار پرتوان بود ارائه کرد

در دوران جنگ دوم جهانى ويليز و فورد بيش از ٧٠٠٠٠٠ سفارش دريافت کردند که ٣٣ عدد از اين خودروها را که ويليز ام‌بى(Willys MB) ناميده مى‌شد در کمپانى ويليز ساخته شد. شماره سريال ١٥٠٠ دستگاه جيپهاى اوليه از ١٠٧٢ تا ٢٥٧٢ و با شماره ثبت W-2015919 بود و هنوز هم کلکسيونرها در سراسر جهان بدنبال يافتن هرچه بيشتر از اين مجموعه اوليه ميباشند.

 

عصر خودرو...
ما را در سایت عصر خودرو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهندس حسن نعمتي asrekhodro بازدید : 141 تاريخ : شنبه 28 دی 1392 ساعت: 22:29